fbpx

Így készül a weboldal - Miért fontos a webdesign brief?

Mi is az a webdesign brief?

A webdesign brief gyakorlatilag egy néhány kérdésből álló lista, melyet a közös munka kezdetén érdemes kitöltenie az aktuális ügyfélnek. A kérdésekre adott válaszok segítenek, hogy betekintést nyerjek az ügyfél üzleti tevékenységébe, jobban megértsem mi az elvárása az új weboldallal kapcsolatban. A webdesign kérdőívből olyan fontos információkhoz jutok, mint pl.:ki a vállalkozás célközönsége, mivel foglalkozik pontosan, mik a célok az új weboldallal, hol tudja támogatni az oldal az értékesítést, van-e már meglévő arculat, van-e közösségi média felület stb. Ezek mind olyan kérdések, amiket, ha nem válaszolunk meg a tervezés előtt, akkor lesz ugyan egy szép weboldalunk, de nem lesz jó semmire.

Mégis mennyi időt kell erre szánni?

Erre a kérdésre nincs pontos válasz, de mindenképp érdemes rászánni az időt és jól átgondolni a kérdésekre adott válaszokat. A brief fő célja, hogy legyen egy közös elképzelés a készülő projektről, legyenek tisztázva az elvárások a főbb részletekkel, a megjelenéssel, a márka értékekkel, a célközönség igényeivel kapcsolatban. Az erre szánt idő később busásan megtérül, hiszen így elkerülhetőek a félreértések, a fölösleges munka, a számtalan újratervezés.

Mik lehetnek ezek a kérdések?

1. Írd le mivel foglalkozik a vállalkozásod, mi az üzleti modell?

Ez a kérdés különösen fontos ahhoz, hogy tudjam milyen jellegű oldalra lesz szükséged. Teljesen mást fajta weboldalt kell készíteni egy étteremnek, mint egy ruhaboltnak, vagy egy autóbérlő szolgáltatásnak. Innen fogom tudni, hogy milyen oldalstruktúrára lesz szükség, mik azok a lényeges funkciók, elemek, amiket ki kell hangsúlyozni.

Fontos az üzleti modell megértése is, mert nem mindegy, hogy egy oldal webshopként fizikai termékeket ad el, vagy valamilyen tréninget, szellemi terméket árul. Különbözik a weboldal felépítése akkor is, ha szálláshelyként a szabad időpontokat akarjuk eladni, vagy egy szolgáltatóként tanácsadást próbálunk értékesíteni.

2. Új oldalt szeretnél, vagy újraterveztetni a régit?

Fontos kérdés, ha volt már weboldal akkor sok ott lévő tartalmat át lehet emelni az új weboldalhoz, gondolok itt szövegekre, képekre, ügyfelek értékeléseire, ezzel sok időt, energiát megspórolunk. Egy már meglévő oldal jó alapot szolgáltat ahhoz is, hogy az ügyfél ízlését jobban megismerjem.

3. Van-e meglévő arculati terve?

Szintén nagy segítséget ad egy gondosan összeállított arculati terv, amely tartalmazza a márka színvilágát, stílusjegyeit, a használt formákat, betűstílusokat, a logót. Ha ez nincs meg, akkor sincs nagy gond, a folyamat kiegészül egy arculati tervezéssel is, amit szívesen megcsinálok.

4. Ki a célközönség?

Nagyon fontos tudni, hogy kiknek szóljon a weboldal, a legjobb, ha pontosan tudjuk a célközönség nemét, korát, munkakörét, érdeklődési körét, hiszen így pontosan rájuk tudjuk szabni a készülő weboldalt. Nagyon nem mindegy, hogy a készülő oldal 25-30 év közötti fiatal anyukáknak készül, vagy 45-50 év közötti üzletembereknek. A célközönség alapjaiban meghatározza az oldal stílusát, szín-és formavilágát, mondandóját.

5. Milyen célokat kell támogatnia az oldalnak?

Fontos, hogy megértsem mi lesz a weboldal fő célja. Egy egyszerű bemutatkozó oldal, ahol az ügyfelek rátalálhatnak a vállalkozásra és informálódhatnak, vagy egy webshop, ahol az értékesítésre, az ajánlatok megjelenítésére van szükség. Lehet egy landing oldal, ahol egy bizonyos szolgáltatást promózunk, vagy egy blog, ahol a hírlevél feliratkoztatás a cél. Ami az oldalak funkcióit illeti, nagyon sok lehetőség áll rendelkezésre, ezért fontos előre meghatározni mi az a fő cél amiért a webhely létrejön.

6. Van-e közösségi média oldala az adott vállalkozásnak?

Amennyiben van, azt szükséges és nagyon fontos is bekötni a weboldalhoz, ha nincs akkor érdemes készíteni egyet, hiszen a célközönség elérése, a napi kommunikáció ezeken a platformokon nagyon egyszerű és hatásos.

7. Sorolj fel néhány oldalt, ami neked tetszik!

Nagy segítséget nyújt, ha van saját elképzelésed róla, hogy mi az ami tetszik, milyen hangulatú, stílusú oldalt szeretnél, vagy tudod, hogy a te szakmádban mik a jelenlegi trendek. Ha ezekre példát is tudsz mutatni, az nagyban megkönnyíti a dolgomat.

 

Összefoglalva a webdesign brief egy nagyon hasznos, megkerülhetetlen kellék a weboldal tervezés során, megkönnyíti a kommunikációt a webdesigner és a megrendelő között. Segítségével gyorsabban és pontosabban fel tudjuk mérni, hogy mik az igények és egy olyan weboldalt tudunk összerakni, ami nemcsak szép, hanem támogatja is a vállalkozás üzleti céljait.

Kérj ingyenes konzultációt!

Nem jár semmilyen kötelezettséggel!